Jun 02
 

De uitvoering van een project door de ogen van een tevreden klant!

Opdracht:
Plaatsen van extra volume –(2 extra slaapkamers en WC-ruimte op 1ste verdieping), waardoor onderaan carport voor 2 auto’s ontstaat.

Plaats:

Brasschaat

Uitvoering:
november/december 2016

Het verhaal van de klant:

"Of wij onze ervaringen met Renopact willen delen met geïnteresseerden in houtskeletbouw? Graag, als het goed is mag het ook gezegd worden.

De uitgangssituatie is een bestaande woning waarin onze 3 opgroeiende kinderen 2 kleine slaapkamers delen. Naar de toekomst toe geen ideale uitgangssituatie.
Na eerst info ingewonnen te hebben bij de gemeentediensten blijkt dat het plaatsen van een extra volume tegen ons huis toegestaan is. Omdat alle nutsvoorzieningen echter tegen de bestaande zijgevel liggen is een traditionele bouwoplossing geen optie (tenzij alle voorzieningen verplaatst worden, wat echter een aanzienlijke meerkost met zich mee brengt).

Op naar de Bouw & Renobeurs Antwerpen in 2016. Alle daar aanwezige houtskeletbouwers blijken echter weinig of geen interesse te hebben voor een renovatie/”kleine” aanbouw, of verwijzen door naar kleine zelfstandigen die er houtskeletbouw ook wel bijnemen.

Omdat de medewerkers van Renopact altijd druk in gesprek zijn met mogelijke klanten, besluiten we onze contactgegevens achter te laten.
Enkele dagen laten worden we gecontacteerd door Renopact om onze situatie eens op locatie te komen bekijken en bespreken.
Vanaf de eerste ontmoeting “klikt” het met Renopact (vertrouwen wat ontbrak bij eerdere contacten met andere firma’s, die ofwel zeer vaag bleven, een heel andere werkwijze gebruikten, enz.)

Ter plaatse wordt besproken wat onze wensen zijn, wat door onszelf kan uitgevoerd worden, hoe het zit met architect, EPB en veiligheidscoördinator. Na een duidelijke uiteenzetting over de gebruikte werkmethode en het noteren van de gewenste werkzaamheden worden we enkele weken later uitgenodigd in het hoofdkantoor van Ecohuis in Herentals voor verdere besprekingen en bezichtiging van alle materialen.

Na een heldere presentatie van het hele bouwproces door Brenda en een bezichtiging van alle materialen (gebruikte balken, I-dragers, isolatiematerialen, enz.) wordt de aanzet gegeven om een vrijblijvende offerte op te stellen. Na ontvangst hiervan, beslissen we toch nog enkele keren om wijzigingen in deze offerte te doen (o.a. gevelbekleding wijzigen, afvoer van WC verplaatsen). Dit is voor Renopact nooit een punt geweest: na eenvoudige mail met onze verzuchtingen werd enkele dagen later al een aangepaste offerte doorgestuurd.

Als alle punten en komma’s voor ons op de juiste plaats staan wordt de finale offerte omgezet in een overeenkomst. Architecte, EPB- en veiligheidscoördinator worden via Renopact aangesteld (op onze vraag), een bezoek aan de firma voor ramen en deuren is ook achter de rug, kortom, de plaatsing mag beginnen.

Op 15 november is het dan zover. In aanwezigheid van de Renopact-werfleider Thomas worden de sokkels voor de 3 pijlers waarop de constructie zal steunen, gegraven en volgestort met beton. Ook wordt de deuropening in de buitenmuur van de zijgevel op de eerste verdieping uitgeslepen, ondersteund en vakkundig afgemaakt met plastiek, zodat regen en wind niet in de binnenspouw kunnen komen. De binnenmuur wordt ongemoeid gelaten, totdat de constructie onderdak zal staan. Hierdoor hebben we binnen geen enkele last van stof of koude.

Twee dagen later wordt een gelamelleerde balk met 24 bouten en chemische ankers veilig verankerd in de buitengevel. Deze balk zal samen met de 3 stalen pijlers aan de andere zijde de basis zijn waarop de hele constructie komt te rusten. Op dit moment is duidelijk dat Renopact met ploegen van 2 mensen werkt. In de beginfase kunnen 2 mensen deze zware werken niet alleen aan, en wordt hulp geboden door andere Renopact ploegen. Hierdoor lijkt het plaatsen van de al vooraf geassembleerde zijwanden een koud kunstje. Alles wordt stevig aan elkaar bevestigd, en extra verstevigd met bovenliggende balkenstructuur.

Twee dagen later staat het ganse volume op zijn plaats, en kan de toegewezen ploeg van 2 personen verder aan de slag. Het plaatsen van de I-balken voor de dakstructuur, het plaatsen van de extra isolatie cocon rondom, het aanbrengen van lattenwerk voor de buitengevel bekleding alles loopt op wieltjes. Het uiteindelijke plaatsen van de Rockpanel-gevelafwerking wordt in samenspraak met werfleider en architect ter plaatse besproken, en daarna tot in de kleinste details geplaatst als voorzien. De gure weersomstandigheden (gelukkig heel weinig regen, maar heel koude temperaturen en koude wind) maken dat deze werken toch veel energie vergen van onze Renopact-ploeg (Tjorven en Moussa).

Omdat wij besloten hebben om de verdere afwerking (alle werken binnenin) zelf uit te voeren, doen wij regelmatig een beroep op de vakkennis van Renopact. Hoe we bepaalde zaken (plaatsen leidingspouw, WC-installatie, en nog vele andere items) best uitvoeren en met welke materialen, geen vraag is te veel. Integendeel: wij worden soms overstelpt met goede raad en aanwijzingen.

Waar ons oorspronkelijk een constructieperiode van 15 dagen werd vooropgesteld, was op 9 december de laatste werkdag (door het slechte weer werd de klus geklaard in 16 en een halve dag). Toch wel een beetje onwennig dat alle activiteit ineens stilligt. Na het opruimen van de stellingen, bouwmaterialen en bouwafval wordt er bij koffie en gebak nog even teruggekeken op een – ook voor ons – heel positieve bouwervaring.

We zijn intussen enkele maanden verder. De slaapkamers en WC-ruimte zijn helemaal af, de meisjes slapen al geruime tijd elk in hun eigen kamer die ze met trots tonen aan alle vriendinnetjes die langskomen.

Dankzij deze ingreep, hebben de 3 meisjes nu elk hun eigen slaapkamer en kunnen zij ’s nachts heel simpel naar het toilet. Als extraatje is ook de mama niet vergeten. Eén kamer is ingericht als gemeenschappelijke dressing terwijl haar auto nu droog en vorstvrij in de ontstane carport mag

Nog even een pluim voor de hele Renopact-familie ! Vanaf de eerste contactname via de administratie, via de werfleider tot de uitvoerende werkkrachten: dikke MERCI. Jullie zijn een top team wat wij graag willen aanbevelen bij hen die ook rondlopen met renovatieplannen."

Van onze kant ook bedankt Jef om jou ervaring te delen! Het was een zeer fijne samenwerking!

Foto's van dit project kan u ook terug vinden op onze website!


Apr 26
 

Op welke premies kan je rekenen als je gaat verbouwen?

Je wil graag verbouwen maar de budgetten zijn maar nipt voor hetgeen je voor ogen hebt? Misschien kunnen een aantal premies het verschil maken!
Maar op welke premies heb je nu eigenlijk recht? Premies kan je onderverdelen in twee delen: baar geld (dat je terugbetaald krijgt, meestal door de netbeheerder) en fiscaal voordeel (dit mag je invullen op je belastingsformulier en wordt meestal toegekend door de overheid). Hiermee kan je toch al gauw een aardig bedrag besparen! Wil je graag weten op welke premies jij recht hebt voor jou project? Stuur dan een mailtje via onze contactpagina  met een korte omschrijving van de werken die je voor ogen hebt samen met de gemeente waarin het project is gelegen en wij laten jou vrijblijvend weten op welke premies je mag rekenen!

Dec 21
 

Uitbreiding Brasschaat

Alweer een project beëindigd en er een tevreden klant bij!
"Dankjewel Renopact voor de voltooiing van een renovatieproject bij onze dochter in Brasschaat. Correcte, aangename en vriendelijke begeleiding. Een dikke pluim voor de montagemensen. Uitvoering als gepland met oog voor detail in een erg goede sfeer! Dankjewel allen!"
Dat is natuurlijk altijd fijn om te mogen horen! Het was ons een waar genoegen!
(Neem een kijkje onder het tabblad 'realisaties', project 'Brasschaat 2')

Jun 30
 

Werken die in aanmerking komen voor de renovatiepremie

Van: http://www.vlaanderen.be

De werken die in aanmerking komen voor de aanvraag van een renovatiepremie vanaf 1 december 2015 zijn gegroepeerd in 4 categorieën.

Per categorie moet u voor minimum 2.500 euro (excl. btw) aan facturen kunnen voorleggen.

Voor de eerste 3 categorieën is er geen maximum factuurbedrag bepaald.

Voor categorie 4, technische installaties, zijn wel maxima bepaald. Dit betekent dat men bij hogere facturen enkel rekening houdt met het maximumbedrag voor de berekening van de premie:

- Elektrische installatie: maximaal 3.750 euro
- Sanitaire installatie: maximaal 3.750 euro
- Centrale verwarming: maximaal 7.500 euro

Jun 13
 

Eenvoudigere regels voor meer energie-efficiëntie bij renovatie (uit: www.bouwenwonen.net)

Minister van Energie Bart Tommelein en minister van Omgeving Joke Schauvliege maken energiezuinig bouwen en renoveren makkelijker. “Om onze doelstellingen hernieuwbare energie te halen tegen 2020 moeten we én meer hernieuwbare energie opwekken én ons totaal energieverbruik verminderen”, zegt Bart Tommelein. “We maken de regels om woningen te renoveren daarom eenvoudiger”, aldus Joke Schauvliege.

Vragen?

Hebt u vragen of wenst u advies, stuur ons gerust een bericht

Schrijf je nu in voor onze tips en informatie.

Nieuwsbrief